Савенок Інна Володимирівна,
соціальний педагог
ДПТНЗ «Володарський
професійний аграрнийліцей»
Київська область
Побудуй свою дорогу до своєї мети
Тренінг для здобувачів освіти 8 - 11 класів
«Якщо ви вдало виберете працю
і вкладете в неї свою душу,
то щастя саме вас відшукає»
К. Ушинський
Все життя людини складається з виборів. Зробивши один вибір, ми відсікаємо безліч інших можливостей, тому кожного разу, як нам випадає щось обрати, ми повинні все ретельно зважити.
Мета:сприяти усвідомленню здобувачами освіти важливості вибору майбутньої професії як одного з ключових моментів успішності людини в соціумі; вчити бачити свої реальні перспективи і можливості; нести особисту відповідальність за своє майбутнє; розвивати вміння планувати і досягати професійних цілей; раціонально використовувати час.
Тривалість тренінгу: 80 хвилин.
Матеріали для проведення тренінгу: ватман з написом «Правила групи», ватман з написом «Очікувані результати», маркери, олівці, ручки, іграшка, папір А4., пісочний годинник, кольорові листочки, скоч, комп’ютер.
Тренер.Один мудрець сказав: "Щастя – це коли вранці хочеться йти на роботу, а ввечері додому".
Ви вибираєте професію на все життя, і щоб потім хотілося йти на роботу, потрібно уже зараз зробити правильний вибір.
Сьогодні, як ви уже здогадалися, мова піде про вибір професій.
Очікувані результати:
- активізація інтересу учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей;
- вміння будувати дорогу до своєї мети;
- складання особистого рейтингу мотивів для вибору професії;
- оволодіння інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності у житті.
Хід тренінгу
Вступна частина І
Вступне слово тренера(6 хв.).
(звучить тихенько класична музика)
Василь Сухомлинський писав: "Дати людині щастя улюбленої праці – означає допомогти їй знайти серед безлічі доріг ту, на якій найяскравіше розкриваються індивідуальні творчі сили і здібності її особистості".
Існує така стара притча. Коли Господа Бога попросили назвати найбільшого полководця всіх часів і народів, він вказав на бідного чоботаря, який ремонтував два стоптаних черевики: виявляється, в ньому загинув, так і не розкрившись, великий талант полководця.
Чому? А тому, що ця людина не пізнала себе, поряд не було того, хто міг розгледіти в ньому його здібності, тому… Скільки ще можна назвати "тому"!
Добре, якщо в житті кожного відбудеться зустріч з людиною, котра допоможе відкрити в собі Божий дар і дійсне призначення, знайти «вірну дорогу в житті - дорогу до своєї мети.
Правила роботи в групі (5 хв.).
Прописуємо правила, які будуть необхідні для кращого і ефективного проведення тренінгу. Тренер пропонує свої правила. Аудиторія може їх доповнити своїми пропозиціями. Потім правила приймаються голосуванням, які записуються на підготовленому ватмані з написом «Правила групи»
Типові правила такі:
- "Бути активним".
- "Уважно слухати один одного».
- «Поважати один одного».
- «Правило «стоп»».
- «Я – висловлювання».
- «Правило піднятої руки».
- «Правило толерантності та поваги до учасників тренінгу».
Основна частина ІІ
Знайомство "Я хочу стати..." (8 хв.)
Учасники тренінгу сідають в коло. Кожен з учасників гри передаючи іграшку говорить : "Я хочу стати..." і обґрунтовує свою відповідь. Гра дає змогу здобувачам освіти продемонструвати і проаналізувати найпопулярніші професії сьогодення, актуалізувати проблему професійного самовизначення.
Вправа "Корабель
майбутнього" (12 хв.)
Мета: створення стратегічного плану життя на найближчі 5 років.
Тренер роздає учасникам питання, які можуть допомогти вам намалювати картинумайбутнього та маленького кольорового кораблика, на якому написані такі питання:
- Ким ви будете через 5 років?
- Яку ви отримаєте до цьогочасу освіту?
- Який буде ваш щомісячний прибуток?
- Якими будуть ваші перспективи на майбутнє?
Інструкція:
«Давайте спробуємо попливти своєю дорогою в майбутнє і побудувати свою дорогу до своєї мети. Зараз коженповинен визначити свою мету на 5 років вперед. Запишіть цю мету у себе на іншій стороні кораблика».
Вправа "Досягни свою ціль" (8 хв.)
Мета: формування вміння реалізовувати поставлені цілі.
Учасники створюють свою кулю і намагаються влучити в "Десятку".
Обговорення:
Чи було застереження, що кидати кулю можна лише не рухаючись з місця?
Чи було застереження, що не можна підходити до дошки.
Чи було застереження, що не можна повторювати кидок?
Чи згодні Ви з наступними висловами: "Недостатньо мріяти, варто конкретизувати свої цілі і шукати шляхи їх досягнення. Якщо щось із задуманого не вдалося, не потрібно розчаровуватися. Необхідно вчитися знаходити плюси в тому, що відбулося і зробити для себе певні висновки».
Гра «Перешкоди» (14 хв.)
Метою гри є підвищення рівня усвідомлення можливих перешкод на шляху до своєї мети і уявлення про шляхи їх подолання.
Дана ігрова вправа проводиться в колі, кількість учасників - від 8 до 14.
Гра включає певні кроки:
1крок - визначається конкретна професійна мета (вступ доконкретного навчального закладу);
2 крок - у групі вибирається доброволець, який буде "представляти" якусь
вигадану людину;
3 крок - загальна інструкція: "Зараз кожен, вже знаючи, до якої мети прагне
наш головний герой, повинен буде визначити абопридумати для нього деякі труднощі на шляху до професійної мети.
4 крок - кожний по черзі називає свої труднощі;
5 крок - відразу ж головний гравець говорить, як він збирається її подолати;
6 крок - після нього про свій варіант подолання труднощі говорить гравець,
який назвав цю трудність;
7 крок - ведучий з допомогою інших гравців визначає, чий варіант подолання
труднощів виявився більш оптимальним, цікавим і реалістичним;
8 крок - нарешті, підводиться загальний підсумок (зумів головний герой
подолати названі труднощі чи ні).
В ході даної вправи можуть виникати різноманітні дискусії. В учасників часто
з'являється бажання поділитися своїм життєвим досвідом та своїми діями в тій чи іншій ситуації.
Гра «Відгадай професію» ( 12 хв.)
Тренер пропонує розбитися на 4 групи за кольором і одному учасникові з групи загадує певну професію і група повинна скласти її опис, але так, щоб у ній не було нічого, що підказувало б іншим, що це за професія. Тобто група повинна розповісти про умови роботи, про результати праці. (на підготовку дається 1- 2 хвилини ).
(Професії: електрогазозварник, водій, електрик, тракторист)
Тренер стежить за тим, щоб у розповіді не прозвучало явних підказок.
Слово тренера.
Інформаційне повідомлення "Світ професій”(звучить тихенько музика).
«Водій автотранспортних засобів»
Рух – основна умова сучасного життя, проте не кожен громадянин нашої
країни може дозволити собі особистий транспорт, і саме в такому випадку на
допомогу приходить водій. Разом з цим, професія водія дуже актуальна в сфері
доставки вантажів на різні дистанції.
Для водія головне – добрий зір (який перевіряється при планових медоглядах), добра увага і пам’ять, наявність прав потрібної категорії і знання правил
дорожнього руху.
Наприклад, візьмемо таку професію як «Електрогазозварник»
Електрогазозварник дуже затребувана і престижна спеціальність. Варто тільки озирнутися навколо і можна напевно побачити вироби і конструкції, при виготовленні яких застосовувалося зварювання. Професія електрогазозварника вимагає, щоб людина мала міцне здоров’я, не страждала алергічними захворюваннями, мала тверду, міцну руку, для того щоб впевнено тримати електрод або пальник, бути уважною.
Професія «Тракторист – машиніст с/г виробництва»
Україна має чудові природні умови для сільськогосподарського виробництва і вікові традиції, величезний, набутий упродовж десятків поколінь досвід господарювання на землі.
Професія, що потрібна селу і народному господарству України і не тільки України є професія тракториста – машиніста сільськогосподарського виробництва.
Трактор — основна машина в сільському господарстві, за допомогою якої обробляють грунт, виконують основні роботи по догляду за культурними рослинами, перевозять вантажі тощо. Кожний п’ятий працівник сільського господарства — тракторист.
Ця цікава і романтична професія для тих хто любить природу відкриває широкі можливості для вдосконалення професійної майстерності та втілення на практиці творчих задумів.
«Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування»
Сьогодні професія електрика – одна з провідних на промислових підприємствах, у будівельних організаціях та організаціях комунального господарства. Разом з тим вона застосовується практично в усіх галузях господарства і потреба у електромонтерах постійна. Професія електрика затребувана у всі галузях промисловості, є можливість проявити себе в суміжних спеціальностях (енергетик, електротехнік, інженер електрик т. і.), високий заробіток.
Вправа : «Як же розібратись у собі?» (8 хв.)
Перш за все, потрібно взяти папір, ручку та написати:
ХОЧУ - …(мені подобається, мені цікаво, мене захоплює)
МОЖУ - … (я вмію, я здатен, я маю навички)
ПОТРІБНО - … (затребуваність професії на ринку праці)
Раціональне співвідношення цих трьох слів «хочу-можу-потрібно» зробить твій професійний вибір найбільш вдалим.
Робота в групах ( розподіл можна зробити за кольорами).
Тренер розповідає казку, продовження якої учасники повинні придумати самі
Іде герой по дорозі ( героя придумайте самі ). Бачить він камінь, а на камені написано: "Ліворуч підеш – знайдеш те, чого хочеш; прямо підеш – знайдеш те, що можеш; а праворуч підеш – знайдеш те, що треба...”
Іншими словами, потрібно знайти ту дорогу, яка була б цікава і була до душі.
Тому важливо добре розуміти, чи є у тебе ті здібності, яких найчастіше вимагатиме робота. В ситуаціях, коли закрадаються сумніви, краще вибирати ту справу, де будуть максимально реалізовані твої здібності.
Обговорення. Чому вчить ваша казка?
Отож, для того, щоб зупинити свій вибір на одній професії, насамперед, потрібно добре задуматись , спробувати поглянути на себе зі сторони, в яких ситуаціях і оточенні ти поводиш себе як «риба в воді», а коли насторожуєшся та замикаєшся. Це дасть відповіді на багато запитань.
Заключна частина ІІІ
Заключне словотренера "Усе залежить від тебе"(7хв.)
(звучить тихенько музика).
Колись давно у Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин. Щодня він лише приміряв убрання та розмовляв з підданими про свій розум і згадував про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже він розлютився: хто може називати якогось ченця найрозумнішою людиною у світі?! Але нікому не виказав свого обурення, а запросив мудреця до себе в палац, задумавши обдурити ченця: "Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я випущу його."
…І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібрались багато людей, усім хотілось подивитись на двобій найрозумніших людей у світі.
Мандарин сидів на своєму троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинились, і до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарину привітався і сказав, готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись мандарин сказав: "Скажи мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?". Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: "Все у твоїх руках!" Збентежений мандарин випустив метелика з рук, той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Тренер (тихенько звучить класична мелодія). Вибираючи собі професію і навчальний заклад, не забувайте, що авторитет людини визначається не посадою і характером праці, а відношенням до праці її результатів. "Діло – майстра величає”.
Дати людині щастя улюбленої праці – означає допомогти
їй знайти серед безлічі доріг ту, на якій найяскравіше
розкриваються індивідуальні творчі сили і здібності її особистості
Василь Сухомлинський
В кінці тренінгу всі учасники стають в коло, тренер бере іграшку і передає по коло. Кожний до кого потрапила в руки іграшка бажають один одному те, що хотіли б побажати собі в обранні професії.
Використані джерела:
1. Закатнов Д. Професійна орієнтація молоді. Стан і проблеми професійної орієнтації. / Д. Закатнов // Все для вчителя. – 2009. – № 7-8. [– с. 95-135].
2. Ткаченко В. Профорієнтаційна робота. / В. Ткаченко // Директор школи. – 2011. – трав. (№ 19). [– с. 19-22].
3. Уруський В. Професійна орієнтація учнівської молоді. / В. Уруський // Директор школи. – 2010. – жовт. №37. [– с. 3-44].
4. Філіппов Ю. Трудова соціалізація молоді в процесі суспільно-корисної праці. / Ю. Філіппов // Соціальна педагогіка та практика. – 2010. – № 3. [– с. 58-64].
5. Інна М’якота «Обери професію до душі»// Психолог. – № 44. – 2010. [- С.15-18].
6.Наталія Демянчук «Хочу» + «Можу» + «Треба» = «Правильний вибір професії»// Психолог.- № 25-27. – 2009. [– С. 54-64].
7.Шевченко М.Ф. Тренинг «Профориентация для старшеклассников». – СПб.: Речь, 2007.
8.https://naurok.com.ua/trening-z-proforientaci-profesi-maybutnogo-44798.html
9.uk.wikiguote.org/wiki/Ушинський _КостянтинДмитрович
10.http://www.lozovacbs.edu.kh.ua/scenarii_dlya_provedennya_masovih_zahodiv_bibliotek/scenarii_2015/doroga_v_profesiyu_pochinayetjsya_z_mrii/
11.http://www.osvita.org.ua/abitur/occupation/
12.http://kariera.in.ua/
13.http://mycareer.org.ua/job-choice
14.http://www.lozovacbs.edu.kh.ua/scenarii_dlya_provedennya_masovih_zahodiv_bibliotek/scenarii_2015/doroga_v_profesiyu_pochinayetjsya_z_mrii/
15.https://sites.google.com/site/osvitaiprofesia/krilati-vislovi
16.https://vseosvita.ua/library/vihovna-godinadilo-majstra-velicae-99127.html
17.http://lysogirska.at.ua/index/motivacijnij_trening/0-249
18.http://kpal.if.ua/profesiji/profesija-traktorist-mashinist/
19.http://mpml4.com.ua/specialties/4
20.http://www.optum.org.ua/spec/vstup_11/electrician.html